Kamizelki odblaskowe dla 3 milionów dzieci! Ruszyła wielka akcja bezpieczeństwa na drogach

Obraz może zawierać: 13 osób, uśmiechnięci ludzie, tłumInauguracja kampanii Dobrze Cię widzieć

„Dobrze Cię widzieć” – to hasło wielkiej kampanii społecznej, której celem jest ochrona, przede wszystkim dzieci, przed wypadkami na drogach. Ogólnopolska akcja wystartowała dziś (15 października) w szkole podstawowej w Kuźni Raciborskiej. 370 uczniów dostało odblaskowe kamizelki bezpieczeństwa.
Takie same trafią wkrótce do każdego z ponad 3 milionów dziewczynek i chłopców ze szkół podstawowych w całej Polsce. Ambasadorem wyjątkowego przedsięwzięcia jest popularny aktor Cezary Pazura.
Na uroczystej inauguracji kampanii gośćmi uczniów Szkoły Podstawowej im. Jana Wawrzynka w Kuźni Raciborskiej byli Minister Edukacji Narodowej Anna Zalewska i Minister Sprawiedliwości Prokurator Generalny Zbigniew Ziobro, Pełnomocnik ds. Funduszu Sprawiedliwości Michał Woś. Kampania „Dobrze Cię widzieć” współfinansowana jest przez Fundusz Sprawiedliwości, którego dysponentem jest Minister Sprawiedliwości.
- Cieszę się, że jestem tu z Wami. Dobrze Was widzieć – zwrócił się do dzieci minister Zbigniew Ziobro. - Jesteście dla nas najważniejsi. Dla swoich rodziców, dla opiekunów. Wasze życie i zdrowie jest najcenniejsze. Dlatego naszym obowiązkiem jest zrobić wszystko, abyście byli bezpieczni - zaznaczył.
- Uczestniczę w różnych projektach, które wspierają edukację. Dzisiaj z prawdziwą radością jestem z ministrem sprawiedliwości, który od początku swojej kadencji dopytuje, w jaki sposób wesprzeć szkoły. Jesteśmy tu razem po to, żebyście, drogie dzieci, czuły się bezpieczne, a Wasi rodzice spokojni o to, że macie bezpieczną drogę do szkoły - podkreśliła minister Anna Zalewska.
- Bardzo się cieszę, że to w naszej szkole odbywa się inauguracja ogólnopolskiej kampanii „Dobrze Cię widzieć”. Wszystkim nam zależy na bezpieczeństwie dzieci – mówiła Bożena Zamkotowicz - wicedyrektor szkoły.
Premierowa odsłona kampanii
Szkolną salę gimnastyczną, gdzie uroczyście zainaugurowano akcję, szczelnie wypełniły dzieci. Ogromne zainteresowanie wywołał premierowy pokaz spotu promującego kampanię o bezpiecznym zachowaniu na drodze. Krótki film, przygotowany w ciekawej i przystępnej formie, spotkał się z żywą reakcją. Ogromną niespodzianką dla dzieci było pojawienie się Cezarego Pazury. Znany aktor, który jest ambasadorem akcji „Dobrze Cię widzieć”, został przywitany gromkimi brawami.
Kolejnym punktem była rozmowa o właściwym zachowaniu na drodze, prowadzona z dziećmi w prosty i bezpośredni sposób przez wyjątkowego policjanta - aspiranta sztabowego Pawła Dobaja ze Szkoły Policji w Katowicach. Wykładowca i towarzyszący mu Cezary Pazura nawiązali doskonały kontakt z uczniami. Policjant ma syna w podobnym wieku. Chłopiec zasłynął w Polsce z niezwykłego czynu – uratował nieprzytomnego mężczyznę, któremu zrobił masaż serca. Mógł brać przykład z ojca. Aspirant sztabowy Paweł Dobaj podczas szkolenia ze sterowania ruchem na jednym z katowickich skrzyżowań udzielił pomocy krwawiącemu człowiekowi, czym ocalił mu życie.
Kulminacją spotkania w Kuźni Raciborskiej było przekazanie kamizelek odblaskowych. Rozdawali je dzieciom ministrowie Anna Zalewska i Zbigniew Ziobro, z pomocą Cezarego Pazury i policjanta.
  Kamizelki chronią życie
Ideą kampanii jest zwiększenie świadomości społecznej związanej z zagrożeniami w ruchu drogowym i realne przeciwdziałanie wypadkom. Chodzi o wykształcenie - zwłaszcza u dzieci, których zdrowie i życie jest najważniejsze - właściwych sposobów zachowania się na drogach. Dzieci muszą być bezpieczne - gdy idą do szkoły, wracają z zajęć do domu, wychodzą z tramwaju lub autobusu, przechodzą przez skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną, jadą rowerem na wycieczkę. I w każdej innej sytuacji w ruchu drogowym.
Bez względu na to, w jaki sposób dziecko porusza się po drodze - jako pieszy, rowerzysta czy pasażer - powinno być widoczne dla pozostałych uczestników ruchu. Stąd hasło akcji „Dobrze Cię widzieć” i ogromne przedsięwzięcie, jakim jest przekazanie kamizelek odblaskowych wszystkim uczniom szkół podstawowych w Polsce. Przygotowane specjalnie dla dzieci wygodne i estetyczne kamizelki (w kilku rozmiarach, by czuć się w nich komfortowo) są praktyczne, a przede wszystkim najbardziej skuteczne. Poprzez odbijanie świateł nieporównywalnie większą powierzchnią niż w przypadku zwykłych odblasków (noszonych np. przy plecakach), umożliwiają dostrzeżenie najmłodszych w warunkach złej widoczności na drodze, co chroni przed potrąceniem przez samochód. Już wkrótce taką kamizelkę dostanie, całkowicie bezpłatnie, ponad 3 miliony dzieci!
 Bezpieczeństwo przez edukację
Rozmiar akcji spowodowany jest skalą zagrożenia. W 2017 roku doszło w Polsce do 32 760 wypadków drogowych, w których śmierć poniosło 2 831 osób, a 39 466 zostało rannych. Jednym z najczęstszych rodzajów wypadków było „najechanie na pieszego”.
Szczególnie wstrząsające są dane dotyczące dzieci. W ostatnim roku w Polsce miały miejsce 2 822 wypadki drogowe z udziałem dzieci w wieku do 14 lat. W zdarzeniach tych 56 dzieci poniosło śmierć, a 3 116 doznało obrażeń. Ta sytuacja wymaga nadzwyczajnych działań, które zostały podjęte przy współudziale Ministerstwa Sprawiedliwości.
Samo bycie widocznym na drodze nie gwarantuje pełnego bezpieczeństwa, jeżeli dziecko nie wie, w jaki sposób powinno poruszać się w ruchu ulicznym. Dlatego akcja „Dobrze Cię widzieć” to nie tylko 3 miliony kamizelek odblaskowych, ale również szeroka kampania edukacyjna. Każdy uczeń szkoły podstawowej dostanie ulotkę (z planem lekcji na odwrocie). Będzie na niej „7 odblaskowych rad drogowych” – podręczny przewodnik bezpiecznego zachowania na drodze. Do wszystkich szkół podstawowych trafią też konspekty lekcji na ten temat – do wykorzystania przez nauczycieli.
  Kampania przystępna dla dzieci
 Równie ważny element kampanii to spoty i krótkie filmy animowane, które będą pokazywane w telewizji i internecie. Przygotowane w atrakcyjnej i przystępnej dla młodych odbiorców formie pomogą kształtować dobre nawyki wśród dzieci. Chodzi o to, by nie przekazywać im jedynie teoretycznej wiedzy, lecz w praktyce pokazać,  jak należy bezpiecznie i mądrze uczestniczyć w ruchu drogowym. Tak właśnie pomyślane zostały spoty i kreskówki. Ambasadorem i „twarzą” kampanii został popularny aktor Cezary Pazura.
Kampania ma kształtować postawę odpowiedzialnego uczestnika ruchu drogowego. Przesłaniem są cztery wartości:
wiedza – dotycząca zasad uczestnictwa w ruchu drogowym;
świadomość – poznanie, w sposób dostosowany do wieku odbiorcy, konsekwencji nieprzestrzegania tych reguł;
odpowiedzialność – zrozumienie, że zachowanie pieszego na drodze wpływa nie tylko na jego życie i bezpieczeństwo, ale równie mocno dotyka pozostałych uczestników ruchu drogowego;
gotowość – bycie odpowiednio wyposażonym (kamizelki odblaskowe) i umiejętność przystosowania się do zmiennych warunków na drodze;
życzliwość - zrozumienie, że wszyscy uczestnicy ruchu drogowego mają wspólny cel: sprawne i bezpieczne przemieszczenie się, co łatwiej osiągnąć przy wzajemnym pozytywnym nastawieniu.
 Misja przeciwdziałanie przestępczości
Ogólnopolska kampania „Dobrze Cię widzieć” ma szansę na stałe zapisać się w świadomości społecznej. Projekt będzie angażował wszystkich uczestników ruchu drogowego do zwiększenia bezpieczeństwa na polskich drogach. Ma też ogromne znaczenie dla przeciwdziałania przestępczości.
Spowodowanie wypadku, w którym inna osoba traci życie lub jest ranna, to przecież przestępstwo. Podlegające odpowiedzialności określonej przez Kodeks karny, a przede wszystkim niezwykle groźne, bo przynoszące często nieodwracalne, tragiczne skutki. Dlatego kampania promująca bezpieczeństwo na drodze i kształtująca właściwy model zachowania w ruchu drogowym zyskała wsparcie Funduszu Sprawiedliwości.
 Biuro Komunikacji i Promocji
Ministerstwo Sprawiedliwości

CLICK_TO_ENLARGE DSC_0091.JPGObraz może zawierać: 13 osób, uśmiechnięci ludzie, ludzie stoją i garnitur


Obraz może zawierać: 13 osób, uśmiechnięci ludzie, tłum


Share:

Popular Posts

Etykiety

Archiwum bloga

Recent Posts

Unordered List

  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.
  • Aliquam tincidunt mauris eu risus.
  • Vestibulum auctor dapibus neque.

Label Cloud