Wraca kampania antysmogowa „Nie truj sąsiada!”,
której znakiem rozpoznawczym stały się popularne spoty z udziałem takich
gwiazd
jak Franciszek Pieczka, Marian Dziędziel oraz youtuber Remigusz
„Rezi” Wierzgoń i zespół „Tabu”. Nową odsłonę akcji, realizowaną pod
hasłem „Każdego trzeba przekonać!”, wspierają Anna Dymna, Dariusz
Gnatowski oraz Kabaret Młodych Panów, którzy wystąpili w najnowszym
spocie promującym kampanię.
Nowa odsłona kampanii to także nowe zawieszki pod
hasłem „Nie truj sąsiada!”, których głównym zadaniem nie jest już
piętnowanie truciciela i zachęcanie do sąsiedzkiego sprzeciwu, a
edukowanie i wskazywanie konkretnych rozwiązań – zarówno tych
technologicznych, jak i finansowych.
Organizatorzy kampanii, Planergia.pl oraz Związek
Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego zwracają
uwagę, iż od pierwszej odsłony kampanii, która miała miejsce w 2016
roku, wiele się zmieniło. Weszły w życie regulacje prawne, takie jak
uchwały antysmogowe w różnych województwach czy zakaz sprzedaży
najgorszych paliw oraz tzw. kopciuchów. Dostępne są różne mechanizmy
finansowania inwestycji (programy centralne takie jak „Czyste Powietrze”
czy „Mój prąd”, gminne Programy Ograniczania Niskiej Emisji, czy
projekty wymiany urządzeń grzewczych finansowane ze środków unijnych).
Należy też zwrócić uwagę na zmiany na rynku urządzeń grzewczych i OZE –
rosnącą popularność ogrzewania gazowego, dynamicznie rozwijający się
rynek pomp ciepła, a także boom na rynku mikroinstalacji
fotowoltaicznych. Wszystko to odzwierciedla zmieniającą się powoli
świadomość środowiskową – coraz więcej osób jest przekonanych do zmiany
ogrzewania, bądź wie, że ta zmiana będzie musiała wkrótce nastąpić, gdyż
wymusi ją legislacja (np. wynikająca z terminów określonych uchwałą
antysmogową). Aby odejście od kopciuchów nastąpiło jak najszybciej,
każdego trzeba przekonać – wskazać możliwości technologiczne oraz
dostępne źródła finansowania. Szczególnie ten ostatni aspekt jest
istotny – termomodernizacja, optymalizacja systemu grzewczego czy montaż
odnawialnych źródeł energii to znaczące koszty i tylko mając dostęp do
preferencyjnych źródeł finansowania można te inwestycje przyspieszyć.
Takie podejście od kilku lat realizowane jest na
terenie Subregionu Zachodniego. Kampania „Nie truj sąsiada” to nie tylko
działania informacyjno-edukacyjne skierowane do mieszkańców oraz
uczniów, to także punkty konsultacyjne, miasteczka energii organizowane
podczas wydarzeń gminnych, bezpłatne analizy energetyczne oraz – co
należy podkreślić przede wszystkim – konkretne działania inwestycyjne.
Związek Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego we współpracy z gminami
oraz Planergia.pl pozyskał ponad 30 mln zł na wymianę urządzeń
grzewczych i montaż instalacji OZE.
Dlaczego nie ma więc szybkich efektów w postaci
zmiany jakości powietrza? Problemem jest skala zjawiska. Jeżeli mamy w
Polsce około 5 mln. budynków jednorodzinnych (z których docieplenia
wymaga ponad 70%), a w większości z nich przestarzałe kotły opalane
węglem, sytuacja nie zmieni się ani z dnia na dzień, ani z roku na rok.
Trzeba czasu i narzędzi – finansowych, technologicznych, ale również
informacyjno-edukacyjnych. Oczywiście, legislacja musi za zmianami
nadążać – stopniowe wykluczanie węgla z gospodarstw domowych jest
możliwe i – jak się wydaje – nieuchronne. Kraków dał przykład, że można
to zrobić ale pokazał też, że tego typu zmiany muszą być wprowadzane
stopniowo – od wejścia w życie uchwały antysmogowej w Małopolsce do
wprowadzenia w Krakowie zakazu spalania węgla minęło 5 lat, a inne
województwa wprowadzały zmiany znacznie później (Śląsk czekał na uchwałę
antysmogową aż do września 2017). Czy to wszystko oznacza, że jest
dobrze? Oczywiście, że nie. Powinniśmy działać szybciej i bardziej
efektywnie bo codzienne wdychanie zanieczyszczonego powietrza ma realny,
bardzo negatywny wpływ na nasze zdrowie i życie. Proponowane programy
powinny być dużo bardziej przyjazne dla odbiorców, a ich wdrażanie dużo
sprawniejsze. Trzeba jednak pamiętać, że w pierwszej kolejności każdego
trzeba przekonać!
Link do spotu: https://youtu.be/r26So-p6yHk
Strona kampanii: www.nietrujsasiada.pl
Strona kampanii na FB (gdzie również spot jest udostępniony): https://www.facebook.com/nietrujsasiada/
Kontakt w sprawie spotu lub kampanii „Nie truj sąsiada”:
· Planergia.pl, Patryk Swoboda, Prezes Zarządu,
patryk.swoboda@planergia.pl kom. 501 151 996
· Związek Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego, Adam Wawoczny, Dyrektor,
biuro@subregion.pl tel. 32 421 21 49
Nie truj sąsiada 4! Informacje na temat spotu
W spocie wystąpili: Dariusz Gnatowski, Anna Dymna,
Kabaret Młodych Panów (Robert Korólczyk, Mateusz Banaszkiewicz, Bartosz
Demczuk, Łukasz Kaczmarczyk)
Produkcja: Exa Studio
Producent: Piotr Steczek
Scenariusz i reżyseria: Marek Skrzecz
Zdjęcia: Maciek Kwaśniewski
Zdjęcia z planu: Marcin Giba
Linki do wcześniejszych spotów:
· Franciszek Pieczka: https://www.youtube.com/watch?v=haZvWhuMu-0&t=2s
· Remigiusz Rezi Wierzgoń: https://www.youtube.com/watch?v=Ye7FYLlWJ9o&t=25s
· Marian Dziędziel i zespół Tabu: https://www.youtube.com/watch?v=0PdLOCuMgs0