W związku z publikacją zamieszczoną na newsletterze Starostwa
Powiatowego w Raciborzu w dniu 29 listopada br., na temat redukcji
kursów i skrócenia tras autobusów PKS, chciałbym zamieścić moje
stanowisko w tej sprawie:
1.
„Powiat Raciborski jest wspólnie z gminami organizatorem transportu
publicznego” – Powiat Raciborski jest organizatorem transportu
publicznego na terenie powiatu, a Gmina na terenie gminy, a to duża
różnica, ponieważ Gmina Kuźnia Raciborska organizuje transport gminny na
swoim terenie np. linia 44 (Kuźnia Raciborska-Rudy-Kuźnia Raciborska), a
koszty tej linii Gmina pokrywa sama.
2.
„W oparciu o przepisy zapewnia komunikację pomiędzy miejscowościami w
poszczególnych samorządach, realizując w ten sposób zadanie własne gmin”
- Zadanie własne gminy realizuje Gmina, a powiatu Powiat. Gmina Kuźnia
Raciborska nie domaga się wsparcia we własnych zadaniach.
3.
„W ramach powyższego działania gminy, w formie rekompensaty,
partycypują finansowo w kosztach PKS…” – znowu błąd, Gmina nie
rekompensuje, tylko udziela pomocy finansowej na zadanie własne powiatu.
Tak jak, np. kolejna pomoc przygotowana dla tego samego adresata na
jego zadania własne na rok 2020 zostanie udzielona w wysokości 975
935,18 zł (remont drogi powiatowej w Turzu).
4.
Rozkład jazdy autobusów oraz ceny biletów ustala PKS w konsultacji ze
Starostą Raciborskim – Gmina Kuźnia Raciborska jest tylko informowana o
podjętych decyzjach, czasami proszona o opiniowanie. Piątkowa korekta
kursów nastąpiła bez konsultacji, a termin i sposób powiadomienia
pozostawia wiele do życzenia.
5.
Nieprawdą jest, że z inicjatywy Gmin Kuźnia Raciborska i Nędza
przeprowadzono „kontrolę rozliczeń przychodów i kosztów publicznego
transportu zbiorowego”. Gminy zleciły podmiotowi zewnętrznemu „analizę
kosztów i przychodów oraz rozliczeń” jakie organizator transportu
zbiorowego prowadził w okresie od 1 marca do 30 września 2019 roku celem
uzyskania „rekompensaty” na terenie obu gmin. Zlecona analiza nie
stanowiła kontroli finansowej przedsiębiorstwa PKS.
6.
Gmina Kuźnia Raciborska rozliczyła się z wnioskowanej przez Starostwo
Powiatowe kwoty określonej w Umowie na rok 2019, tj. 245 761 zł. Kolejne
środki wnioskowane ponad tę kwotę przez Starostwo na bieżący rok są
sprzeczne z Umową.
7.
Dalsze finansowanie transportu publicznego gwarantowane jest identyczną
kwotą ujętą w projekcie budżetu Gminy Kuźnia Raciborska na rok 2020.
8.
Za ostatni okres Gmina Kuźnia Raciborska ponosiła większe koszty
utrzymania przedsiębiorstwa należącego do Starosty niż sam Powiat.
Mianowicie był to udział procentowy:
Gmina Kuźnia Raciborska 17%
Gmina Nędza 14%
Powiat Raciborski 16%
Gmina Kornowac 3%
Gmina Krzanowice 9%
Gmina Krzyżanowice 12%
Gmina Pietrowice Wielkie 18%
Gmina Rudnik 11%
Gmina Racibórz 0%
9. Propozycja zwiększenia udziału Powiatu do 25% od listopada, różni się od tej proponowanej przez audytora.
Reasumując,
adresatem uwag na temat rozkładu jazdy i cen biletów na trasach
obsługiwanych przez raciborski PKS jest samo przedsiębiorstwo i organ
sprawujący nad nim nadzór czyli Powiat.
Szanowni
Mieszkańcy, numery telefonów do osób odpowiedzialnych za funkcjonowanie
transportu publicznego – autobusowego można znaleźć na stronie
internetowej PKS Racibórz oraz Starostwa Powiatowego w Raciborzu.
Z poważaniem,
Paweł MachaBurmistrz Miasta Kuźnia Raciborska